söndag 24 juni 2012

Misslyckat i ugnen


Så här hade det ju kunnat bli.....tänkte mig att baka lite chokladmuffins i dag och döm av min förvåning så hörde jag ett konstigt fräsande ljud från ugnen! När jag öppnade luckan var det som ett vulkanutbrott av chokladsmet som vällde över formarna. Kanske jag hade tappat räkningen och tagit alldeles för mycket bakpulver???
Ha ha ha mina pojkar kom med skedar i högsta hugg och berömde glatt den goda smeten som runnit över hela plåten. attans det var som kladdkaka och jättegott!!!
Jag morrade lite surt där jag låg på alla fyra och skurade ugnen ren från chokladkladd.
Där fick jag för att jag försökte förgylla dagen med goda goda muffins men någonstans blev det ju till belåtenhet iallafall fast på ett annorlunda sätt :-)

recept:
2 ägg
3 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
3-4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
150 g smör
1 1/2 dl kokhett vatten

Ugnen 175 grader
Blanda ägg, socker och rör poröst ( inte vispa)
Tillsätt mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker - blanda noga
Tillsätt smält smör och häll över det heta vattnet. Rör allt till en jämn smet.
Häll i kakformar och grädda i mitten av ugnen c:a 20 min

Lätt och snabbt då du inte behöver ta fram elvispen.

Lycka till
Tjingeling

Inga kommentarer:

Granola homemade

Äter Lchf av och till och jag gillar verkligen dieten. Att avstå från kolhydrater mår min kropp bra av men... Jag sakmar det där ...